Inlägg 18

Getingstick.
Jag vet att det är slutet på januari och att det inte finns någr getingar ute så här års, men precis så känns det. Som ett nytt getingstick, för varje steg jag tar.
Igår när jag kom hem ifrån gymmet så kände jag hur det stack till i benet, som när man drar av ett plåster. Jag trodde att det var mina byxor, så dom åkte av, men det hjälpte inte. Sen efter att jag kommit hem från min lilla jogg med Kim så gjorde det bara mer och mer ont, jag hade planerat att gå in till stan och ta en kaffe, men varje steg smärtade rejält, så jag stannade hemma istället. Läste på online och körde lite rekomenderde tåhävningar samt Foam massage. Men utan vidare framgång. Läste om hälsenor, och även om jag inte är den hypokandriska typen så infann sig viss panik.
I vilket fall, när Rachel kom hem och efter vi käkat (Underbar svart-bön chilli och sjukt god glass, receptet finns längst ner) så tryckte hon lite på min hälsena/vad. Jag muttrade något om att "det kommer ändå inte kännas, jag har försökt" men lät henne ändå testa. och JÄVLAR I HAVET VAD DET KÄNDESSmärta

Det verkar dock inte vara hälsenan utan långt ner på vaden, ett litet område som smärtar rejält! Så jag fick låna en liten massage-grej med fyra ben som vibrerar som som man trycker in i vaden så djupt det går.
 
Så nu är det På Spåret repris och massage som gäller! 
 
Hallon-glass
Innan jag kom hit och började käka diverse konstigheter så hade avokadon antagligen avskräckt mig, men nu när jag vant mig vid Brownies gjorda av Kidney-bönor så är jag mer prövd än så.
Och avokadon ger ingen som helst smak, den är bara där för konsistensen, alla borde prova detta receptet, smakar precis som vanlig glass/sorbe!
1 avokado
250 g-350 g frysta hallon
en halv pressad lime
1 msk vaniljsocker (jag körde med vaniljextrakt + agavare-sirap)
det går alltid att lägga till mer vaniljsocker om man tycker glassen blir för sur.
 
Mixa avokado plus hallon i en mixer till en jämn smet.
Häll i lime plus vaniljsocker och rör runt.
Ät!
 
 
Puss&Kram

Kommentarer
PTT säger:

Grattis! Du har precis upplevt hur det känns att ha "gubbvad". Den där lokala, stickande känslan som berättar att något är trasigt i vaden och som endorfinerna inte förmår döva utan den bara tilltar för varje steg. Kanske inte en erfarenhet du kan skylta med i CV:t men du förstår åtminstone hur jag haft det de senaste 5 åren. Hoppas på en snabb läkning för dig så att du kan fortsätta träna på samma storstilade sätt du gjort hittills på "ön".

Svar: Åh, det var ju bättre än hälseneinflamation, men klart sämre än en sträckning... hrm, jag har i alla fall kylpåse på nu, har smörjt med anti-inflamatoriskt och ska på middag hos en sjukgymnast i morgon, så jag ska se vad hon säger! Men tack för informationen, då kan jag sluta googla...
Amanda Leo

2013-01-26 | 20:11:03
PTT säger:

En hälseneinflammation brukar "funka" att träna med för så fort man fått upp värmen så klingar smärtan av. Naturligtvis bara för att komma tillbaka sju resor värre efter passet när kroppsendorfinerna klingar av... Det är därför många kör på alldeles för länge med hälseneinflammation och riskerar kroniska besvär. "-Det gjorde ju inte ont medans jag tränade..."
Du får konsultera sjukgymnasten men jag tycker det låter som en lokal bristning a´la gubbvad och i så fall bör det läka ut på max en vecka förutsatt att du inte drar upp "såret" i muskeln igen.

Svar: Ja, hon trodde inte heller att det skulle vara någon fara, men jag är inte tillåten några intervaller denna veckan åtminstonde, annars så måste jag bara bli bättre på att lära mig stretcha... tråkigt...
Amanda Leo

2013-01-27 | 13:00:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback